"Keďže firmy nevedia, ako sa na ich pôsobení ešte podpíše koronakríza
a s ňou spojené vládne opatrenia, prípadne ako dlho ešte potrvajú,
odkladajú nákupy nových áut. Namiesto toho s nami predlžujú zmluvy a
ponechávajú si vozidlá, ktorým už mal skončiť lízing," upresňuje
obchodný riaditeľ spoločnosti Arval Slovakia Michal Duška. Spoločnosť sa
špecializuje na poskytovanie lízingu automobilov pre podniky.
Kým ešte pred koronakrízou boli v operatívnom lízingu najžiadanejšie
štvorročné zmluvy, dnes si ich podnikatelia predlžujú o ďalší rok či
dva. "Takýmto spôsobom sme v uplynulých týždňoch predĺžili zhruba 50 %
končiacich kontraktov, čo predstavuje približne 700 klientov – veľkých
aj menších podnikov," pokračuje Duška.
Predlžovanie kontraktov však nie je jedinou zmenou, ktorú dnes firmy
pôsobiace v operatívnom lízingu riešia. Tou ďalšou je zvýšený dopyt
o relízing, kedy sa poskytovateľovi operatívneho lízingu vráti auto od
zákazníka, a to ponúkne inému klientovi. "Pred pandémiou nebol relízing témou, dnes sa to ale mení a my riešime desiatky dopytov," vraví Duška.
Zvyšuje sa aj záujem klientov o strednodobý prenájom vozidiel. "Po
skončení zmluvy sa firmy budú vedieť neskôr rozumnejšie rozhodnúť, či
vozidlo aj naďalej potrebujú a flexibilne prejdú na dlhodobý prenájom,
alebo nám auto vrátia," objasňuje Duška. Pri strednodobom prenájme
si klient volí iba kategóriu vozidla. Auto má okamžite k dispozícii a
môže ho flexibilne využívať od jedného až po 24 mesiacov.